W artykule przedstawiono wyniki badań trafności przewidywań przedsiębiorców na rynku usług na podstawie badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny. Do tego celu posłużyły dwa mierniki ex post, tj. współczynnik Theila oraz współczynnik rozbieżności dla różnic. W przypadku słabej trafności prognoz zostały zdiagnozowane przyczyny tego faktu, które w większości przypadków stanowiły przeszacowania prognoz, jak również (choć w mniejszym stopniu) nieprecyzyjne prognozowanie punktów zwrotnych.
koniunktura gospodarcza, metoda testu koniunkturalnego, metodologia prognozowania, rynek usług
Badanie koniunktury gospodarczej (2009), GUS
Hellwig Z. (1965), Schemat budowy prognozy statystycznej metodą wag harmonicznych, „Przegląd Statystyczny”, nr 2
Kowalewski G. (2009), Zarys metod badania koniunktury gospodarczej, UE, Wrocław
Kowalewski G. (2012), Horyzont prognoz przedsiębiorstw usługowych, „Wiadomości Statystyczne”, nr 3
Theil H. (1961), Economic Policy and Forecasting, North Holland, Amsterdam
Theil H. (1966), Applied Economic Forecasting, North Holland, Amsterdam